
ESTE OBLIGATORIU SĂ SCHIMBI ANVELOPELE DE IARNĂ?
Odată ce vremea caldă își face apariția, mulți șoferi se întreabă dacă există o obligație legală de a schimba anvelopele de iarnă cu cele de vară. Este important de știut că, în România, legislația rutieră nu impune un termen clar pentru această tranziție. În esență, șoferii pot continua să circule cu anvelopele de iarnă pe drumurile publice, fără a risca amenzi din partea poliției.
Totuși, alegerea de a folosi anvelope de iarnă pe timp de vară are implicații care merg dincolo de simpla conformare legală. Performanța anvelopelor de iarnă scade considerabil la temperaturi ridicate, crescând distanța de frânare și afectând stabilitatea vehiculului. În plus, uzura prematură a acestor cauciucuri poate duce la cheltuieli suplimentare, pe care mulți șoferi ar prefera să le evite.
Cu toate că nu există o obligativitate legală, schimbarea anvelopelor de iarnă cu unele adecvate sezonului cald este, în mod evident, o alegere înțeleaptă. Fie că optezi pentru anvelope de vară sau pentru anvelope all season, asigurarea unei aderențe optime și a unui control superior al mașinii reprezintă o investiție în siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Când vine vorba de siguranța pe drumurile publice, anvelopele joacă un rol crucial. Alegerea corectă între anvelope de iarnă, anvelope all season și anvelope de vară nu doar că îți poate oferi o experiență mai plăcută la volan, dar poate preveni și eventuale accidente rutiere. Mai mult, neglijarea întreținerii anvelopelor sau utilizarea unor cauciucuri necorespunzătoare poate duce la probleme serioase, care nu doar că pun în pericol viața ta, dar pot atrage și consecințe legale. Iar în astfel de situații, colaborarea cu un cabinet de avocat specializat poate face diferența.
Anvelope de iarnă, all season și de vară: diferențe și caracteristici
Anvelopele sunt proiectate să performeze optim în anumite condiții de temperatură și drum, iar alegerea tipului corect de cauciucuri depinde în mare măsură de sezon și stilul tău de condus.
- Anvelope de iarnă
Aceste anvelope sunt concepute pentru temperaturi scăzute și condiții de drum alunecoase, precum zăpadă și gheață. Profilul lor adânc și compusul moale al cauciucului oferă o tracțiune superioară în condiții dificile, permițându-ți să menții controlul mașinii chiar și pe drumuri acoperite de zăpadă. Un aspect important este că anvelopele de iarnă se întăresc la temperaturi mai mari, ceea ce înseamnă că pe vreme caldă performanțele lor scad, iar uzura crește.
În plus, anvelopele de iarnă sunt esențiale în anumite regiuni unde iernile sunt mai lungi și mai aspre. Chiar dacă în multe locuri nu există obligații legale stricte, utilizarea acestora poate reduce semnificativ riscul de accidente rutiere. Cu toate acestea, șoferii trebuie să fie conștienți de faptul că folosirea lor pe vreme caldă nu doar că accelerează uzura, dar și compromite stabilitatea vehiculului.
- Anvelope all season
Anvelopele all season (sau pentru toate anotimpurile) încearcă să ofere o soluție de mijloc. Ele combină caracteristici ale anvelopelor de iarnă și ale celor de vară, permițând o utilizare mai versatilă pe parcursul întregului an. Totuși, trebuie menționat că, deși sunt eficiente în condiții moderate, anvelopele all season nu oferă performanțele superioare ale anvelopelor de iarnă pe gheață sau zăpadă și nici aderența optimă a celor de vară pe asfalt fierbinte. Ele sunt o alegere bună pentru regiunile cu climat temperat, dar pot fi insuficiente în caz de ierni severe sau veri caniculare.
Un alt avantaj al anvelopelor all season este economia de timp și bani. Șoferii nu trebuie să facă trecerea sezonieră, reducând costurile cu montajul și depozitarea anvelopelor. Totuși, trebuie să ai în vedere că acest compromis poate însemna o aderență mai slabă în condiții extreme. Pentru cei care se bazează pe siguranța absolută în condiții severe de iarnă sau căldură intensă, anvelopele dedicate sezonului sunt o alegere mai potrivită.
- Anvelope de vară
Anvelopele de vară sunt proiectate să ofere performanțe excelente pe drumuri uscate și umede, în condiții de temperatură ridicată. Compusul mai dur al cauciucului și canelurile mai puțin adânci contribuie la o aderență excelentă pe asfalt uscat, dar și la o capacitate bună de evacuare a apei în timpul ploilor de vară. Totuși, la temperaturi foarte scăzute, anvelopele de vară devin rigide și își pierd aderența, fiind necesară trecerea la cauciucuri adecvate sezonului rece.
Mai mult decât atât, anvelopele de vară contribuie la o manevrabilitate mai precisă și la o frânare mai rapidă pe drumurile uscate. Acest lucru le face ideale pentru șoferii care doresc o experiență de condus mai sportivă. Cu toate acestea, este esențial să fie schimbate înainte de venirea iernii, deoarece pierd complet eficiența la temperaturi scăzute, punând astfel în pericol siguranța rutieră.
De ce contează DOT-ul și vechimea anvelopelor
Fie că vorbim de anvelope de iarnă, anvelope all season sau anvelope de vară, toate au o durată de viață limitată. DOT-ul (Department of Transportation) este o inscripție prezentă pe fiecare anvelopă, indicând data fabricării. De exemplu, un cod DOT precum „3521” arată că anvelopa a fost produsă în săptămâna a 35-a din anul 2021. Este esențial să verifici acest marcaj, deoarece anvelopele își pierd proprietățile cu timpul.
Majoritatea producătorilor recomandă înlocuirea cauciucurilor la fiecare 5-6 ani, chiar dacă mai au profil rămas. Cauciucul îmbătrânește, devenind mai rigid, ceea ce reduce semnificativ performanțele și crește riscul de accidente. Un cabinet de avocat poate interveni pentru a clarifica aspectele legale în cazul unui accident rutier cauzat de anvelope uzate sau prea vechi, ajutându-te să îți protejezi drepturile.
Presiunea și întreținerea anvelopelor
Un alt factor critic în siguranța rutieră este presiunea corectă a anvelopelor. O presiune prea mică poate duce la uzură prematură, creșterea consumului de combustibil și pierderea controlului vehiculului în viraje sau frânări de urgență. Pe de altă parte, o presiune prea mare poate diminua aderența și confortul la condus. Este recomandat să verifici presiunea cel puțin o dată pe lună și înainte de orice călătorie lungă.
Este de asemenea important să verifici starea profilului și să te asiguri că anvelopele nu prezintă crăpături sau deformări. Chiar și cea mai mică problemă poate afecta grav performanța vehiculului, crescând riscul de accidente rutiere. Și, în cazul unui accident, un cabinet de avocat te poate ajuta să stabilești responsabilitățile și să obții despăgubiri corespunzătoare.
Cum te poate ajuta un cabinet de avocat în caz de accidente rutiere
Din păcate, utilizarea unor anvelope nepotrivite sau întreținerea neglijentă a acestora poate duce la incidente nedorite. Dacă ai fost implicat într-un accident rutier din cauza cauciucurilor necorespunzătoare, a uzurii excesive sau a presiunii incorecte, este esențial să consulți un cabinet de avocat specializat în astfel de cazuri. Avocații te pot ajuta să înțelegi responsabilitățile legale, să negociezi cu companiile de asigurări sau să te aperi împotriva acuzațiilor.
Un cabinet de avocat cu experiență în domeniu poate, de asemenea, să analizeze documentele și rapoartele tehnice, să colecteze dovezi și să-ți reprezinte interesele în fața instanței. Acest lucru este deosebit de important în cazul în care accidentul a implicat alte vehicule sau pietoni, iar consecințele legale pot fi severe.
Cum să alegi anvelopele potrivite și să previi problemele legale
Când decizi ce tip de anvelope să folosești, ia în considerare următorii factori:
- Clima regiunii tale: Dacă locuiești într-o zonă cu ierni severe, este crucial să investești în anvelope de iarnă de calitate. În schimb, pentru o regiune cu veri toride și ierni blânde, anvelopele de vară sau all season pot fi mai potrivite.
- Stilul de condus: Șoferii care fac frecvent drumuri lungi sau conduc agresiv pe drumuri sinuoase ar trebui să acorde o atenție deosebită performanței cauciucurilor.
- Inspecțiile periodice: Verifică regulat starea anvelopelor, inclusiv adâncimea profilului, semnele de crăpături sau deformări și asigură-te că presiunea este întotdeauna conform recomandărilor producătorului.
Indiferent dacă folosești anvelope de iarnă, anvelope all season sau anvelope de vară, alegerile tale în ceea ce privește întreținerea și utilizarea acestora pot avea un impact direct asupra siguranței pe drum.
În plus, dacă te confrunți cu probleme legale din cauza unui accident rutier, colaborarea cu un cabinet de avocat specializat te poate ajuta să navighezi cu succes prin toate aspectele juridice.
Fii responsabil, întreține corect anvelopele și apelează la profesioniști atunci când ai nevoie de sprijin legal.
Echipa noastră de avocați cu experiență în accidente rutiere vă stă la dispoziție!

PROCESUL DE RESTITUIRE A PROPRIETĂȚII • Importanța unui avocat specializat în recuperarea imobilelor
Pentru reglementarea situațiilor în care Statul român a preluat în mod abuziv proprietăți private în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 au fost emise acte normative care stabilesc proceduri, termene și condiții în vederea recuperării proprietăților preluate abuziv sau în vederea compensării valorii acestor proprietăți în situația în care construcțiile preluate de Stat nu mai există sau terenurile sunt ocupate și nu mai pot fi restituite în natură.
Actele normative în materie definesc imobilele (construcții și terenuri) care intră sub incidența legilor de retrocedare generatoare de măsuri reparatorii constând în restituire în natură sau, după caz, prin echivalent.
Avocatul specializat în recuperarea imobilelor naționalizate cunoaște toate pârghiile juridice necesare optimizării procesului de obținere a măsurilor reparatorii.
Este foarte important de știut care sunt opțiunile persoanei îndreptățite în funcție de situațiile individuale concrete.
Avocatul specializat în recuperarea imobilelor preluate în mod abuziv realizează în primul rând o verificare temeinică a documentelor pe care persoana îndreptățită le deține și poate oferi îndrumare în vederea completării documentației necesare cu acte aflate în arhiva diverselor instituiții ale statului.
De asemenea, avocatul specializat în retrocedări, cunoscând termenele imperative prevăzute de lege pentru formularea de solicitări în materie, vă poate oferi ghidaj de specialitate astfel încât cererile formulate de către persoanele îndreptățite la repararea prejudiciului suferit ca urmare a preluărilor abuzive să aibă un caracter admisibil și să fie depuse în termenul legal.
Totodată, avocatulul specializat în retrocedări cunoaște pârghiile juridice subsidiare care pot fi utilizate în situația depășirii unor termene specifice, indicând alternative astfel încât să poată fi obținute compensațiile legale.
În acest moment, situația retrocedărilor este gestionată de Primării în situația cererilor de restituire formulate în termen și rămase nesoluționate sau de ANRP în situația cererilor soluționate de către Primării.
Avocatul specializat în retrocedări cunoaște obligațiile fiecărei instituții ale statului cu atribuții în acest domeniu precum și modalitățile concrete în care poate fi gestionată fiecare situație în parte.
Astfel, chiar dacă persoanele îndreptățite la măsuri reparatorii nu mai sunt în termen de a se adresa instanței în vederea obținerii unei hotărâri judecătorești care să înlocuiască practic dispozițiile pe care Primarii trebuiau să le emită, avocatul specializat în retrocedări vă poate oferi alternative juridice care să tindă la urgentarea soluționării cererilor depuse la primării.
De asemenea, în ceea ce privește situația dosarelor aflate la ANRP, avocatul specializat în retrocedări poate urgenta soluționarea acestora, iar în situația dosarelor soluționate poate verifica dacă măsurile reparatorii stabilite corespund exigențelor legale, dacă au fost avute în vedere toate criteriile prevăzute de legislația în materie care profită interesului persoanelor îndreptățite.
În situația în care avocatul specializat în retrocedări observă în procedurile de soluționare a dosarelor de către autoritățile publice cu atribuții în domeniu încălcări ale interesului persoanei îndreptățite, vă poate oferi asistență juridică specializată astfel încât măsurile reparatorii obținute să fie conforme cu drepturile stabilite prin lege.
În acest sens, avocatul specializat în retrocedări poate obține prin intermediul instanțelor judecătorești anularea sau modificarea măsurilor reparatorii acordate de autoritățile publice cu încălcarea drepturilor persoanei îndreptățite și stabilirea pe cale litigioasă a dreptuilor cuvenite.
Concluzionând, drepturile la obținerea de măsuri reparatorii a persoanelor îndreptățite pot fi protejate prin apelarea la experiența unui avocat specializat în retrocedări.
Echipa noastră de avocați cu experiență în retrocedări imobile vă stă la dispoziție!

INFRACȚIUNILE DE SERVICIU • avocat specializat în dreptul penal al afacerilor
În lumea afacerilor și a serviciilor, infracțiunile de serviciu pot reprezenta o amenințare serioasă pentru persoane și companii. De la comportament neetic la fraudă și corupție, riscurile sunt mereu prezente. Noi, echipa de avocați, înțelegem complexitatea acestor situații și suntem aici pentru a vă ghida și proteja drepturile și interesele.
Infracțiunile de serviciu sunt prevăzute de Codul Penal începând cu articolul 295: Delapidarea, Purtarea abuzivă, Abuzul și Neglijența în serviciu etc.
Când vine vorba de infracțiunile de serviciu, primul pas este să identificăm și să înțelegem exact ce reprezintă acestea. Fie că este vorba despre fraudă, abuz de putere sau neglijență profesională, este esențial să cunoaștem natura și gravitatea infracțiunilor.
Pentru a vă proteja împotriva acestor riscuri, este crucial să evaluăm atent situația dumneavoastră și să implementăm măsuri preventive adecvate. Acest lucru poate însemna dezvoltarea și implementarea unor politici și proceduri interne, precum și formarea angajaților în ceea ce privește etica și conformitatea.
În cazul în care sunteți victima unei infracțiuni de serviciu sau vă confruntați cu acuzații, este important să acționați rapid și eficient. Noi vă putem oferi asistență juridică și să vă ghidăm în luarea deciziilor corecte pentru situația dumneavoastră. Având experiență în dreptul afacerilor și dreptul penal, suntem pregătiți să vă reprezentăm interesele în fața instanței și să vă protejăm drepturile.
Colaborarea cu o echipă de avocați specializați în infracțiuni de serviciu vă poate oferi liniștea că sunteți în mâini bune. Noi suntem aici să vă oferim expertiza și asistența necesară pentru a naviga cu succes prin procedurile legale și a obține rezultate favorabile.
În fața complexității și a riscurilor asociate infracțiunilor de serviciu, nu ezitați să ne contactați pentru consultanță și asistență juridică personalizată. Suntem aici pentru a vă oferi sprijinul necesar pentru a vă proteja drepturile și interesele în orice situație juridică.
Abuzul în serviciu reprezintă una dintre cele mai sensibile și complexe infracțiuni, atât pentru funcționarii publici, cât și pentru persoanele implicate în relații contractuale cu aceștia. Este important să înțelegem această infracțiune și să identificăm strategiile potrivite pentru a proteja drepturile și interesele clienților noștri.
În primul rând, trebuie să ne asigurăm că înțelegem exact ce reprezintă abuzul în serviciu. Acesta poate fi definit ca fiind utilizarea abuzivă a puterii sau a poziției oficiale în scopul obținerii unui avantaj personal sau prejudicierea altor persoane sau interese publice. Astfel, este esențial să evaluăm circumstanțele fiecărui caz în parte pentru a identifica dacă acțiunile acuzate constituie sau nu abuz în serviciu.
Odată ce am identificat cazul de abuz în serviciu, următorul pas este să dezvoltăm o strategie eficientă pentru protejarea drepturilor clienților noștri. Aceasta poate implica investigarea detaliată a circumstanțelor infracțiunii, aducerea la lumină a probelor relevante și elaborarea unei apărări solide pentru clienții noștri.
În timp ce abordăm cazurile de abuz în serviciu, este important să colaborăm strâns cu clienții noștri pentru a înțelege pe deplin interesele și obiectivele lor. Astfel, putem dezvolta o strategie juridică personalizată și eficientă, adaptată nevoilor și circumstanțelor specifice ale fiecărui caz.
În final, suntem angajați să protejăm drepturile și interesele clienților noștri și să ne asigurăm că aceștia beneficiază de o apărare justă și eficientă în fața acuzațiilor de abuz în serviciu. Suntem aici pentru a oferi asistență juridică de încredere și expertiză în orice situație juridică, ajutându-i pe clienții noștri să obțină rezultate favorabile în fața instanței.
În concluzie, în fața provocărilor și complexității infracțiunilor de abuz în serviciu, echipa noastră de avocați vă oferă asistență juridică de încredere și expertiză pentru a vă proteja drepturile și interesele. Ne angajăm să vă oferim o apărare dedicată și eficientă, adaptată nevoilor și obiectivelor dumneavoastră specifice. Cu o abordare personalizată și o înțelegere profundă a fiecărui caz, suntem aici pentru a vă ghida și susține pe întregul parcurs legal, ajutându-vă să obțineți rezultate favorabile în fața instanței.
Contactați-ne astăzi pentru o consultație inițială și lăsați-ne să vă oferim sprijinul și expertiza de care aveți nevoie pentru a depăși cu succes orice provocare juridică.
CONTACT Cabinet de avocatură AVRAM, AVRAM & STROE

AVOCAT DROGURI LA VOLAN ◦ Aparatele drug-test și rata de „fals-pozitiv”
Un raport recent al Consiliului Superior de Medicină Legală ne indică că în anul 2023, doar 62% dintre testările consumului de droguri desfășurate în trafic au fost ulterior confirmate de medicii legiști.
Cu alte cuvinte, din cele 3.009 de persoane testate pozitiv în trafic, doar 1.858 de persoane au consumat într-adevăr substanțe psihoactive, restul de 1.151 de persoane fiind complet nevinovate și suferind pe nedrept reținerea permisului de conducere pentru mai multe luni de zile, până la sosirea rezultatelor analizelor.
Poliția rutieră din România utilizează aparate „drug test” marca Dräger, iar modelul folosit de polițiști se numește DrugTest 5000, ce poate identifica următoarele droguri: Amfetamină, Benzodiazepină, Delta-9- tetrahidrocanabinol (THC) (canabis), cocaină, metamfetamină, opiacee, metadonă și ketamină.
Dacă rezultatul testului rapid efectuat în trafic este pozitiv, conducătorul auto este condus la spital sau la institutul de medicină legală pentru recoltarea probelor biologice (sânge și urină) și îi este automat reținut permisul de conducere, fără drept de circulație până la prelucrarea analizelor.
În România, există doar cinci laboratoare la care se testează prezența drogurilor în sânge, respectiv la institutele medico-legale din București, Timișoara, Târgu Mureș, Iași și Cluj. Din acest motiv, de la depistarea pozitivă în trafic până la aflarea adevărului legat de consumul de droguri la volan pot trece chiar și șase luni de zile. Astfel, conducătorul auto care nu a consumat nicio substanță psihoactivă, dar a fost testat pozitiv, suferă o mare nedreptate din cauza unui aparat de testare cu o rată de eroare deosebit de mare. Din păcate, legea nu prevede o procedură diferită nici pentru conducătorii auto aflați la prima abatere și nici pentru cei fără cazier auto.
Un avocat specializat în apărarea persoanelor acuzate de consum de droguri la volan vă poate oferi consultanța juridică adecvată și poate dezvolta o strategie de apărare pentru a obține rezultate favorabile în cel mai scurt timp.
Ce pedeapsa riscați dacă ați fost prins conducând sub influența drogurilor?
România a impus o politică de “toleranță zero” față de conducerea sub influența substanțelor interzise, ceea ce înseamnă că nu este admis niciun nivel de astfel de drog în sânge. Conducerea sub influența substanțelor psihoactive (drogurilor) este considerată infracțiune și este pedepsită conform articolului 336 alin. (2) din Codul Penal cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda penală. Totodată, refuzul de a vă supune analizelor de sânge în vederea stabilirii prezenţei unor substanţe psihoactive se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.
Ce substanțe sunt interzise la volan?
Pe lângă substanțele cele mai comune în consumul de droguri din România (canabisul, ecstasy, cocaina, heroina, amfetamină, metadonă, metamfetamină și ketamină), noțiunea de „substanţe psihoactive” din cuprinsul normei de incriminare a art. 336 alin. (2) din Codul penal include substanțele prevăzute de:
◦ Legea nr. 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare;
◦ Legea nr. 143/ 2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri;
◦ Legea nr. 339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante şi psihotrope.
Echipa noastră de avocați se mândrește cu o vastă experiență și cunoștințe solide în domeniul legislației rutiere și al acuzării pentru conducere sub influența substanțelor psihoactive. Am reprezentat cu succes numeroși clienți în fața instanțelor de judecată și am obținut mereu rezultate favorabile. Suntem familiarizați cu legile și regulamentele din această materie și suntem în permanență actualizați cu privire la ultimele modificări legislative.
Contactați-ne pentru a afla cum vă putem ajuta și pentru a vă oferi sprijinul necesar în această situație dificilă.

ALCOOL LA VOLAN ◦ AVOCATUL SPECIALIZAT ÎN INFRACȚIUNI RUTIERE (Soluții ale instanțelor în cazul conducerii sub influența alcoolului) Partea a doua
În articolul precedent am prezentat importanța unui avocat specializat în infracțiuni rutiere din perspectiva verificării legalității procedurilor de stabilire a alcoolemiei în contextul în care pentru judecător este esențial să aibă o dovadă certă a vinovăției persoanei acuzate de săvârșirea infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.
Astfel, am prezentat situația în care nu este efectuată o expertiză medico legală de stabilire retroactivă a alcoolemiei la momentul producerii unui accident sau la momentul depistării în trafic sub influența alcoolului, avocatul expert în infracțiuni rutiere ridicând în fața judecătorului o suspiciune suficientă pentru obținerea unei soluții de achitare.
Alături de aspectul anterior prezentat este important de știut că există situații în care se poate dispune efectuarea unei expertize de stabilire retroactivă a alcoolemiei, dar raportul să nu ofere date certe, suficient de clare pentru atragerea răspunderii penale, experiența unui avocat specializat în cazuri de alcoolemie la volan fiind esențială în verificarea aspectelor esențiale.
În acest sens s-a pronunțat și Curtea de Apel București într-o speță în care raportul de expertiză privind determinarea retroactivă a nivelului de alcoolemie nu a indicat concret alcoolemia șoferului la momentul depistării în trafic, ci a stabilit valorile prin aproximare, în jurul limitei prag dintre contravenție și infracțiune.
..prin raportul de expertiză medico-legal nr…… privind estimarea retroactivă a alcoolemiei s-a stabilit că la ora evenimentului rutier alcoolemia inculpatului era situată în jurul valorii de 0,80 g%o, fără a se putea face aprecieri concrete asupra valorii acesteia — sub sau peste această concentraţie.
În speţă, valoarea alcoolemiei de 0,85 g‰ de la prima prelevare, ce a avut loc după un interval mare de timp de la oprirea inculpatului în trafic, este apropiată de cea de 0,80 g‰, pragul de la care fapta capătă valenţe penale, iar la a doua prelevare a rezultat o valoare de 0,70 g‰, care se situează sub acest prag. Astfel, în acord cu cele menţionate în raportul de expertiză medico-legal nr.…./ întocmit de INML ,,Mina Minovici”” Bucureşti, Curtea apreciază că în cauză prezumţia de nevinovăţie reglementată de art 4 Cod procedură penală nu a fost răsturnată întrucât există un dubiu cu privire la nivelul alcoolemiei de la momentul săvârşirii faptei, dubiu ce îi profită inculpatului potrivit principiului in dubio pro reo. În lipsa altor probe care să infirme acest dubiu, având în vedere şi prevederile art 103 alin. 2 Cod procedură penală conform cărora condamnarea se dispune doar atunci când instanţa are convingerea că acuzaţia a fost dovedită dincolo de orice îndoială rezonabilă, instanţa de apel apreciază că în prezenta cauză nu se poate dispune condamnarea inculpatului, motiv pentru care, în baza art. 396 alin. 1,5 Cod procedură penală rap. la art. 16 alin. 1, lit. b teza I Cod procedură penală va achita inculpatul.
Potrivit sistemului nostru legislativ, instanța va stabili că o persoană a săvârșit o infracțiune și va stabili pedeapsa aferentă doar dacă nu există nici un dubiu cu privire la toate condițiile care trebuie îndeplinite de o faptă pentru a fi considerată infracțiune.
Astfel, rolul unui avocat specializat în infracțiuni rutiere cu specific alcoolemie la volan sau avocat alcool la volan, cum mai este denumit în practică, este de a veghea respectarea tuturor drepturilor persoanei acuzate și de a verifica dacă probatoriul administrat în fața judecătorului respectă toate reglementările specifice.
Toate aceste aspecte sunt esențiale deoarece diferența dintre valoarea de sub 0,80 g/l alcool pur în sânge și peste 0,80 g/l alcool pur în sânge atrage încadrarea juridică diferită a faptei, respectiv infracțiune sau contravenție, sancțiunile fiind evident diferite.
Avocatul specializat în infracțiuni rutiere cu specific alcoolemie la volan sau avocat alcool la volan, în urma experienței acumulate, poate oferi cea mai bună reprezentare și cele mai utile sfaturi în gestionarea unei situații de conducere sub influența alcoolului.
Echipa noastră de avocați cu experiență în infracțiuni rutiere vă stă la dispoziție!
CONTACT Cabinet de avocatură AVRAM, AVRAM & STROE

ALCOOL LA VOLAN ◦ AVOCATUL SPECIALIZAT ÎN INFRACȚIUNI RUTIERE (Soluții ale instanțelor în cazul conducerii sub influența alcoolului)
Codul Penal incriminează fapta persoanei care după ce consumă alcool sau substanțe interzise se urcă la volan.
Art. 336 Cod Penal: Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe
(1)Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.
O importanță deosebită o reprezintă precizările emise de către Înalta Curte de Casație și Justiție care a stabilit că acţiunea de conducere a unui vehicul, astfel cum este prevăzută de art. 336 din Codul Penal, nu presupune în mod necesar punerea în mişcare a vehiculului prin acţionarea sistemelor de autopropulsie.
Această interpretare înseamnă că pentru a fi în prezența unei infracțiuni nu este obligatoriu să fiți surprinși cu motorul pornit în trafic, ci, de exemplu, este suficient să vă aflați în dreptul volanului, cu motorul oprit, în timp ce altcineva împinge autoturismul.
Revenind la infracțiunea de conducere sub influența alcoolului este esențial de stabilit cu certitudine alcoolemia șoferului deoarece, fiind vorba despre o infracțiune, judecătorul trebuie să își întemeieze convingerea pe probe certe.
Astfel, un avocat specializat în infracțiuni rutiere, în cazul de față – alcool la volan, va verifica legalitatea și respectarea procedurilor de stabilire a alcoolemiei.
Stabilirea corectă a alcoolemiei se face prin probe biologice de sânge. Este necesar a fi recoltate doua probe de sânge, la anumite intervale de timp, imediat după ce ați fost depistat în trafic că ați consumat alcool la volan.
Respectarea procedurilor legale atât privind momentul la care sunteți condus la spital pentru prelevare sânge în vederea stabilirii alcoolemiei, incidența reperelor metodologice pentru estimarea retroactivă a alcoolemiei sunt factori decisivi în pronunțarea unei hotărâri judecătorești, ghidajul unui avocat specializat în infracțiuni rutiere (în mod specific – alcool la volan) fiind foarte important.
Pentru exemplificare, Judecătoria Cornetu a pronunțat o hotărâre prin care a dispus achitarea unei persoane acuzată de săvârșirea infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului prevăzută de art. 336 alin 1 Cod Penal, motivând că există o îndoială privind vinovăția ceea ce echivalează cu o probă pozitivă de nevinovăție și deci inculpatul trebuie achitat.
Raționamentul pentru care judecătorul a pronunțat o astfel de soluție a avut în vedere aspecte privind respectarea metodologiei.
Astfel instanța constată că deşi inculpatul a fost depistat în trafic la orele 22:45, prima mostră de sânge i-a fost recoltată la orele 00:10, deci după o oră şi 25 de minute, interval de timp ce în aprecierea instanţei nu îndeplineşte exigenţele termenului imediat prevăzut de dispoziţia legală mai sus menţionată
[…]Instanţa arată că alcoolemia în sânge cunoaşte atât o pantă ascendentă, cât şi una descendentă, iar în lipsa unui raport de expertiză medico-legală privind interpretarea retroactivă a alcoolemiei şi având în vedere că inculpatul a fost prezentat în vederea prelevării de mostre biologice după o oră şi 25 de minute, nu se poate aprecia dacă valoarea de 0,83 g/l alcool pur în sânge stabilită prin buletinul de analiză toxicologică nr. 2153 din 03.10.2019 se afla pe panta descendentă ori reprezenta chiar vârful valorii alcoolemiei.
Diferența dintre valoarea de sub 0,83 g/l alcool pur în sânge și peste 0,83 g/l alcool pur în sânge atrage încadrarea juridică a faptei, și anume contravenție sau infracțiune, influențând astfel în mod direct sancțiunea dispusă.
Toate aceste aspecte care nuanțează efectele juridice ale conducerii sub influența alcoolului pot fi gestionate într-un mod corect de către un avocat specializat în infracțiuni rutiere precum alcoolul la volan, care în urma experienței acumulate poate oferi cele mai utile sfaturi și cea mai bună reprezentare.
Echipa noastră de avocați cu experiență în infracțiuni rutiere vă stă la dispoziție!

DESPĂGUBIRI ACCIDENTE RUTIERE (INFIRMITATE, PUNEREA ÎN PRIMEJDIE A VIEȚII) ◦ PRACTICA INSTANȚELOR
Victima unui accident rutier care a suferit o infirmitate, care a pierdut un organ, căreia i-a fost pusă în pericol viața are dreptul la despăgubiri indiferent de calitatea acestuia de pieton, șofer, pasager.
Codul Penal incriminează vătămarea corporală în cuprinsul art. 194:
(1)Fapta prevăzută în art. 193 (lovirea sau alte violențe), care a cauzat vreuna dintre următoarele consecinţe:
a)o infirmitate;
b)leziuni traumatice sau afectarea sănătăţii unei persoane, care au necesitat, pentru vindecare, mai mult de 90 de zile de îngrijiri medicale;
c)un prejudiciu estetic grav şi permanent;
d)avortul;
e)punerea în primejdie a vieţii persoanei, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(2)Când fapta a fost săvârşită în scopul producerii uneia dintre consecinţele prevăzute în alin. (1) lit. a), lit. b) şi lit. c), pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani.
(21)Limitele speciale ale pedepsei prevăzute în alin. (1) şi (2) se majorează cu o treime atunci când:
a)victima se află în îngrijirea, ocrotirea, educarea, paza sau tratamentul făptuitorului;
b)victima este un minor;
c)fapta este săvârşită în public;
d)făptuitorul are asupra sa o armă de foc, un obiect, un dispozitiv, o substanţă sau un animal ce pot pune în pericol viaţa, sănătatea ori integritatea corporală a persoanelor.
Infirmitatea reprezintă o stare anormală și permanantă care implică pierderea unui organ sau pierderea funcționării unui organ sau simț, victima nemaiputându-se folosi în mod obișnuit de corpul său.
Pierderea unui organ presupune practic pierderea unei părți din corp și nu are importanță dacă această pierdere este consecinţa directă a accidentului rutier sau dacă este urmarea unei operaţii chirurgicale generată de producerea accidentului rutier.
Caracterul grav al vătămării corporale este determinat și de durata mare a zilelor de îngrijire medicale, respectiv o durată mai mare de 90 de zile.
Instanțele soluționează cererile de despăgubiri formulate de către victimele accidentelor, fie în cadrul procesului penal, fie separat, în cadrul unui proces civil.
Astfel, în cadrul unui dosar penal în care este judecat autorul infracțiunii se poate soluționa și pretenția de despăgubire a victimei.
La pronunțarea soluției, instanța va stabili prin aceeași hotărâre atât pedeapsa aplicată persoanei vinovate de producerea accidentului cât și despăgubirea pe care trebuie să o primească victima de la societatea de asigurare a faptuitorului.
Dacă victima nu a solicitat în cadrul dosarului penal acordarea de despăgubiri ca urmare a accidentului produs, o poate face separate, într-un dosar civil.
Soluțiile vizează atât acoperirea daunelor materiale, cât și a daunelor morale.
Practica instanțelor în materia despăgubirilor pentru infirmitate, punerea în primejdie a vieții în cazul accidentelor reprezintă soluțiile pronunțate de către Judecătorii, Tribunale, Curți de Apel în situații similare, cărora li se aplică aceleași norme de drept.
Pentru exemplificare, Curtea de Apel București a confirmat hotărârea Judecătoriei Sectorului 5 București într-o situație în care victima unui accident rutier a suferit leziuni care au necesitat pentru vindecare 45 zile de îngrijiri medicale, viața victimei a fost pusă în primejdie și a suferit o infirmitate permanentă prin pierderea unui organ (splina).
Cele două instanțe au acordat victimei daunele materiale solicitate în cuantum de 1.225 lei (cheltuieli bănești suportate de victimă) și daune morale în cuantum de 125.000 euro pentru atingerea deosebit de semnificativă adusă psihicului și integrității corporale a părții civile (victimei) căreia i s-a schimbat viața în mod semnificativ după producerea accidentului.
Pentru stabilirea sumei de bani reprezentând daune materiale, instanța a avut în vedere cheltuielile personale făcute de către victimă în procesul de vindecare după accident și solicitate ca atare instanței.
În ceea ce privește cuantificarea daunelor morale, instanța a considerat că daunele morale reprezintă satisfacții echitabile destinate a compensa material suferințele de ordin moral ale părții civile luând în calcul pierderea posibilității de mișcare liberă pentru o anumită perioadă, victima obosind mai ușor ca urmare a pierderii splinei.
Totodată instanța a reținut stările de frustare, supărare, dezamăgire, tristețe prin care a trecut victima. (Decizie penală nr. 157/A din 08.02.2023 a Curții de Apel București)
Un alt exemplu, din practica instanțelor civile, îl reprezintă soluționarea unei cereri de pretenții civile formulată de către victima unui accident rutier.
Curtea de Apel București a acordat victimei daune materiale în cuantum de 236.684,47 lei și daune morale în cuantum de 250.000 euro.
Reclamanta a fost victima unui accident rutier în Bulgaria și a fost interată inițial în Bulgaria, iar ulterior transportată în România.
La pronunțarea acestei soluții, instanța a avut în vedere la stabilirea daunelor materiale atât înscrisurile (facturi și chitanțe) depuse de apărătorii victimei, cât și prezumțiile pentru cheltuielile efectuate și generate ca urmare a transportului din Bulgaria în România.
În ceea ce privește cuantificarea prejudiciului moral, instanța a avut în vedere cerințele echității, dar și necesitatea stabilirii unei despăgubiri rezonabile prin prisma asigurării unui echilibru între prejudiciul produs și traumele suferite.
Astfel, instanța a evaluat cauza din perspectiva circumstanțelor legale și personale, reținând că victima a necesitat un număr de 273 de zile de spitalizare, și-a pierdut un rinichi, viața i-a fost pusă în pericol și a suferit nenumărate intervenții chirurgicale și terapii de recuperare. (Decizia civilă nr. 1858 pronunțată la 29 octombrie 2021 de către Curtea de Apel București)
În concluzie, instanțele de judecată acordă atât despăgubiri materiale cât și morale victimelor accidentelor rutiere care au suferit o infirmitate, a căror viață a fost pusă în primejdie, cuantificând valorile daunelor în funcție de particularitățile fiecărei situații în parte, rolul avocaților specializați fiind esențial în gestionarea unor astfel de dosare de complexitate majoră.
Echipa noastră de avocați specializați în despăgubiri accidente rutiere vă stă la dispoziție!
CONTACT Cabinet de avocatură AVRAM, AVRAM & STROE

AVOCAT MEDICINĂ LEGALĂ
Medicina legală reprezintă o specialitate complexă, interdisciplinară, prin care metodologia și principiile științelor medicale se aplică în domeniul juridic, oferind suportul probator necesar în soluționarea anumitor spețe, fiind de cele mai multe ori un instrument cu rol determinant.
Practic, medicina legală implică atât specialiști în științe medicale cât și specialiști în științe juridice.
Din perspectivă juridică, un avocat specializat în medicină legală cunoaște importanța și mai ales diferența între un raport de expertiză medico-legală și un certificat medico-legal, situațiile în care sunt necesare acestea, criteriile pe care medicul legist trebuie să le aibă în vedere și, nu în ultimul rând, condițiile de formă și fond care trebuie respectate din punct de vedere juridic.
Există situații, anumite spețe juridice, în care soluționarea este bazată aproape exclusiv pe evaluările realizate de medicina legală.
Astfel, constatările științifice sunt folosite atât în procese penale cât și procese civile.
Un avocat cu experiență în medicină legală cunoaște necesitatea probelor științifice în dosare vizând accidente rutiere, lovituri și vătămări corporale, deces din cauze nenaturale, în determinări toxicologice privind alcoolemia sau drogurile, în cazurile de malpraxis, de abuz sexual, în stabilirea paternității și multe altele.
După cum se observă, aria de acoperire este vastă și variată.
Legislația noastră prevede anumite termene, anumite momente în care se poate apela sau până la care se poate apela la specialiștii din medicină legală, în funcție de particularitățile fiecărei situații în parte.
Un avocat de medicină legală vă poate oferi spijin, asistență specializată, astfel încât să puteți accesa experiența medicilor legiști, optimizând obținerea soluției dorite.
De asemenea, și în situațiile în care anumite concluzii medicale sunt folosite împotriva dumneavoastră, un avocat de medicină legală poate verifica dacă au fost respectate anumite criterii, anumite reguli la momentul la care au fost colectate de exemplu probe biologice.
Experiența unui avocat de medicină legală este esențială și în cazurile în care ați suferit ca urmare a nerespectării anumitor proceduri medicale, în cazurile de malpraxis.
În faza de judecată, un avocat specializat în medicina legală cunoaște momentul procedural și modalitatea prin care se propune o astfel de probă, o expertiză medico-legală, o evaluare psihologică sau orice alt act medical.
Totodată, avocatul de medicină legală va urmări și administrarea unei astfel de probe, utilizând în interesul dumneavoastră toate pârghiile procedurale prevăzute de lege în scopul optimizării soluției pronunțate de către judecător.
În cazul infracțiunii de loviri sau alte violențe, a infracțiunii de vătămare corporală, determinarea concretă a zilelor de îngrijiri medicale de către medical legist este esențială pentru stabilirea gravității infracțiunii și a pedepselor corelative, acestea fiind direct proporționale cu numărul de zile de îngrijiri medicale.
Și în aceste situații, un avocat de medicină legală poate verifica respectarea criteriilor obiective și a celor subiective avute în vedere la emiterea certificatului medico-legal, semnalând eventualele deficiențe prin solicitarea unei contraexpertize.
Stabilirea numărului de îngrijiri medicale este esențială și în cazul accidentelor rutiere, în cazul accidentelor de muncă sau în caz de malpraxis, fiecare situație generând aplicabilitatea anumitor reguli procedurale, anumitor termene, aspect bine cunoscute de către un avocat medicină legală.
Având în vedere sfera complexă de aplicare și importanța substanțială a probelor generate de medicina legală, în contextul normelor de drept diferite pentru fiecare situație în parte, asistența juridică oferită de un avocat cu experiență în medicina legală este esențială.
Echipa noastră de avocați specializați în medicină legală vă stă la dispoziție!
CONTACT Cabinet de avocatură AVRAM, AVRAM & STROE

DESPĂGUBIRI MORALE ◦ DECES ◦ ACCIDENTE RUTIERE
Legiuitorul incriminează uciderea din culpă în cuprinsul prevederilor art. 192 Cod Penal:
(1)Uciderea din culpă a unei persoane se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.
(2)Uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere pentru exerciţiul unei profesii sau meserii ori pentru efectuarea unei anumite activităţi se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani. Când încălcarea dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere constituie prin ea însăşi o infracţiune se aplică regulile privind concursul de infracţiuni.
(3)Dacă prin fapta săvârşită s-a cauzat moartea a două sau mai multor persoane, limitele speciale ale pedepsei prevăzute în alin. (1) şi alin. (2) se majorează cu jumătate.
În cazul unui accident rutier soldat cu decesul unei persoane, devin incidente dispozițiile legale mai sus menționate
Prin incriminarea faptei comise la volan, s-a urmărit crearea unei acţiuni inhibitoare pentru conştiinţa oamenilor, menită să îi oblige la chibzuire atunci când se află în trafic și săvârșesc fapte care ar putea provoca moartea unui om.
Scopul incriminării îl reprezintă nu doar pedepsirea persoanei vinovate, ci și ocrotirea membrilor societăţii, ocrotirea vieții oamenilor, prin conștientizarea participanților la trafic de eventualele consecințe ale faptelor lor.
Soțul supraviețuitor și rudele victimei beneficiază de o protecție secundară prin posibilitatea de a solicita daune morale, asigurarea de răspundere civilă auto acoperind nu doar reparațiile materiale, ci și despăgubirile morale pentru cei care au avut de suferit în urma producerii unui accident.
Un avocat specializat în despăgubiri acordate în accidente rutiere poate reprezenta cu succes interesele victimelor colaterale ca urmare a decesului unei persoane în cadrul procesului penal.
Codul civil stiplulează la art. 1591 că Instanţa judecătorească va putea, de asemenea, să acorde despăgubiri ascendenţilor, descendenţilor, fraţilor, surorilor şi soţului, pentru durerea încercată prin moartea victimei, precum şi oricărei alte persoane care, la rândul ei, ar putea dovedi existenţa unui asemenea prejudiciu.
În aprecierea cuantumului daunelor, un avocat de despăgubiri pentru deces în urma unui accident rutier va puncta în fața instanței aspectele la care judecătorul se va raporta, subliniind importanța valorii lezate (dreptul la viață), legăturile strânse ale victimei cu soțul, frații, copiii și nepoții /strănepoții săi în funcție de vârsta la care a survenit decesul victimei șidacă este cazul, caracterul violent al morții ce poate fi de natură a accentua trauma psihică a părților civile.
Experiența avocatului specializat în despăgubiri pentru decese în urma accidentelor rutiere este esențială deoarece, în România, legea oferă instanţelor marje considerabile de apreciere în evaluarea cuantumului daunelor morale, judecătorii luând în considerare numărul de persoane afectate de decesul victimei, calitatea relaţiilor de familie, traumele psihice suferite, situaţiile particulare ale şoferilor autovehiculelor de mare tonaj şi implicit a obligaţiilor suplimentare ale acestora și multe alte aspecte care pot fi circumstanțiate situațiilor particulare de către un avocat cu experiență în despăgubiri pentru deces.
Cuantumul daunelor morale care se acordă în România nu este la nivelul valorilor despre care auzim în presă sau filme.
În acest sens este decizia nr. 6330/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care prevede că „un criteriu fundamental (…) în cuantificarea despăgubirilor acordate pentru prejudiciul moral este echitatea” şi faptul că nu trebuie să se ajungă în situaţia îmbogăţirii fără just temei.
Nu există o formulă prin care să se stabilească valoarea corectă a sumei cu titlu de daune morale, practic o cuantificare a sentimentelor, mai ales în contextul în care suma are ca scop juridic compensarea pierderii unei persoane dragi.
Astfel, avocatul specializat în despăgubiri pentru deces întâmplat în urma accidentelor rutiere, datorită experienței dobândite în timp, va puncta toate criteriile care contribuie la stabilirea corectă a cuantumului daunelor morale cuvenite în urma unui accident rutier soldat cu deces.
Echipa noastră de avocați vă stă la dispoziție!

CONSECINȚELE „Legii Anastasia”. ÎNCHISOARE CU EXECUTARE PENTRU ȘOFERI?
În data de 13 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea nr.213/2023 pentru completarea art. 91 din Codul penal.
Anterior acestei modificări, instanţa putea dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru autorul unui accident rutier din care a rezultat decesul unei persoane, chiar și în condițiile în care se afla într-un dintre situațiile prevăzute de art.335 și art.336 din Codul Penal (sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive, fără permis sau cu permisul suspendat etc.).
Ulterior modificării prin Legea nr.213/2023, Codul Penal prevede că „nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 192 alin. (2) şi (3), dacă acestea au fost săvârşite în condiţiile art. 335 sau 336.”
Mai exact, pentru orice accident rutier produs ulterior datei de 13 iulie 2023, legea elimină posibilitatea suspendării pedepsei sub supraveghere, dacă autorul accidentului rutier din care a rezultat decesul unei persoane se află în una dintre următoarele situații:
◦ are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge;
◦ se afla sub influența substanţe psihoactive;
◦ nu poseda permis de conducere;
◦ permisul de conducere este necorespunzător categoriei din care face parte vehiculul respectiv;
◦ permisul de conducere i-a fost retras sau anulat;
◦ exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau nu are dreptul de a conduce autovehicule;
Totodată, persoana care încredinţează un vehicul unei persoane despre care ştie că se află în una dintre situaţiile prevăzute mai sus va fi supusă aceleiași pedepse.
La o primă vedere, legiuitorul obligă instanța de judecată să pronunțe o pedeapsă cu închisoarea cu executare în cazul infracțiunii de ucidere din culpă, dacă aceasta a fost săvârşită în condiţiile de mai sus.
Cu toate acestea, legiuitorul nu a modificat articolul 83 din Codul Penal (întitulat Condiţiile amânării aplicării pedepsei) ce prevede o altă situație în care judecătorii pot dispune o pedeapsă cu închisoarea fără executare efectivă în condiții privative de libertate.
Conform acestor prevederi, instanţa poate dispune amânarea aplicării pedepsei, stabilind un termen de supraveghere, dacă sunt întrunite următoarele condiţii:
a) pedeapsa stabilită, inclusiv în cazul concursului de infracţiuni, este amenda sau închisoarea de cel mult 2 ani;
b) infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii, cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 lit. a) şi lit. b) sau pentru care a intervenit reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare;
c) infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii;
d) în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare, instanţa apreciază că aplicarea imediată a unei pedepse nu este necesară, dar se impune supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.
În concluzie, rămâne de observat în practica judecătorească modul în care această modificare va fi primită de practicieni și ce va însemna pentru traficul rutier din România. În treacăt fie spus, stabilirea prin lege a unor pedepse obligatorii în cazul anumitor infracțiuni nu este o practică proprie tradiției incriminării penale din România. Această modalitate de reglementare răpește judecătorilor prerogativa de individualizare a pedepsei în funcțiile de circumstanțele cazului, uniformizând tratamentul sancționator, fără a se baza pe o analiză consistentă a consecințelor pe termen lung asupra șoferilor de autovehicule din România.
Echipa noastră de avocați vă stă la dispoziție!